Maskrosorna som ingen plockade i Almedalen

av Anne Skåner den 7 juli, 2013

i Almedalen, Blogg

Vi vill pimpa socialtjänsten var Maskrosbarns budskap i Almedalen. Maskrosbarn stöttar barn vars föräldrar har missbruk- eller psykiska problem.

Kampanjen Pimp My Soc bjöd på ett skådespel med, bland andra, den kända skådespelerskan Suzanne Reuter. Pimp My Soc syftar till att förbättra socialtjänsten utifrån ungdomars erfarenheter och synpunkter. Bristen på uppmärksamhet i de stora medierna är sorglig. På något sätt visar det var barn- och ungdomsfrågor befinner sig på mediernas agenda. Men som en person berättade satsningen från de tunga organisationerna är enorma. Lärarförbundet betalar 10 000 kr/t av medlemmarnas pengar för veckan i Almedalen, betalar de dygnshyra blir det 240 000 kr/dagen. Men media skrev inte mer för det.

Maskrosbarns kampanj var säkerligen billigare men den stack ut och det hjälpte inte heller. Det blir allt trängre på den politiska festivalen och priserna för mark, lokaler allt mer absurda. Men så länge någon är beredd att betala kommer det att eskalera. Men faktum är väl att de tunga elefanterna alltid har sitt mediautrymme och skulle inte behöva lägga ner tiondelen.

Likväl kommer säkert både årets och nya aktörer vara på plats nästa år. Jag hoppas att det ideella föreningslivet finns där nästa år. Att dela plats och splitta kostnaderna är ett sätt för fler att vara med, men nödvändigtvis inte detsamma som att vara mediaintressant.

Kommentarer är avstängda för den här posten.

Previous post:

Next post: